تاريخ : سه شنبه بیست و سوم اردیبهشت 1393 | 10:0 | نویسنده : امید روستایی
سلام طبق قولی که قبلا داده بودم یک سری از سوالات پایانی سال سوم راهنمایی را که گرد آوری کرده بودم و مربوط به سال های قبل در مازندران می باشد را در دو مجموعه فایل فشرده برایتان قرار دادم  حجم تقزیبی فایل ها حدود 8 مگابایت است فرمت تمامی فایل ها پی دی اف می باشد تعداد سوالات موجود در این دو فایل فشرده حدود 80 مورد است . امید است مورد استفاده ی شما عزیزان قرار گیرد.از اینکه سوالات را دسته بندی نکردم عذر مرا پذیرا باشید.

آرزوی ما خوشبختی و موفقیت شما عزیزان است.

توفیق رفیق راهتان

دانلود سری اول                   دانلود سری دوم



لینک فایل حجم فایل
soall.rar8366.472 KB
soalll.rar8013.223 KB




فصل اول و دوم                                      
فصل سوم و چهارم
فصل پنجم و ششم
فصل هفتم
فصل هشت

فصل نهم

فصل دهم

فصل یازدهم

فصل دوازدهم

فصل سیزدهم
فصل چهاردهم
فصل پانزدهم


برچسب‌ها: پاسخ, فعاليت هاي, علوم تجربي, پايه هفتم

تاريخ : شنبه ششم اردیبهشت 1393 | 10:45 | نویسنده : امید روستایی
تاريخ : چهارشنبه یازدهم اردیبهشت 1392 | 9:26 | نویسنده : امید روستایی
از آدرس زیر می توانید حدود 11 نمونه سوال علوم سوم راهنمایی دانلود نمایید

http://mazandgam.ir/rahnamai/oloom/Home.aspx

ورود به لینک دانلود



تاريخ : پنجشنبه هفتم دی 1391 | 10:25 | نویسنده : امید روستایی

مهري سويزي رييس مركز ملي پروش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان در سي و پنجمين گردهمايي اعضاي شوراي معاونان و مديران كل آموزش و پرورش و مديران كل نوسازي استان ها در اردوگاه شهيد باهنر با اعلام برگزاري آزمون ورودي سال تحصيلي جاري مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) گفت: اين آزمون امسال با صلابت علمي و سلامت اجرايي با نمونه دولتي همزمان و يكپارچه در سراسر كشور برگزار مي شود.

وی ادامه داد: این آزمون برای استعدادهای درخشان (سمپاد) و نمونه دولتی براي ورود به اول راهنمایی و اول دبیرستان و هنرستان‌هاست و به صورت یکپارچه در اردیبهشت سال 92 برگزار خواهد شد.

رییس مرکز ملي پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: این حرکت به همراه توسعه کمی و کیفیت بخشی تحولی به مدارس دولتی، گامی بلند در جهت آرامش خانواده‌ها، پاسخگویی به مطالبات به حق جامعه و عملیاتی کردن عدالت آموزشی است.

خانم سویزی در خصوص آزمون امسال ورود به مقطع راهنمایی مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) و نمونه دولتی اظهار کرد: 100 درصد محتوای سوالات آزمون از پایه ششم ابتدايي طراحی خواهد شد.

و همچنين اعلام كرد داشتن حداقل معدل كل 19 در پايه پنجم ابتدايي شرط ورود به مدارس استعدادهای درخشان(سمپاد) و نیز داشتن حداقل معدل كل 16 در پایه پنجم ابتدايي شرط ورود به مدارس نمونه دولتي است.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل، ثبت نام برای آزمون استعدادهای درخشان (سمپاد) و نمونه دولتي در مدارسی که پایه پنجم آنها مشمول ارزشیابی توصیفی بوده، عنوان ارزشیابی «خیلی خوب» معادل معدل 19 و برای نمونه دولتی نیز عنوان ارزشیابی «خوب» معادل معدل 16 مي باشد.

رییس مرکز ملي پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان همچنین درباره آزمون ورودی به اول دبیرستان نیز گفت: محتوای 100 درصد سوالات آزمون از پایه سوم راهنمایی طراحی می‌شود و برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) داشتن حداقل معدل كل 19 در سال دوم راهنمايي و برای ورود به مدارس نمونه دولتی نیز معدل 15 سال دوم راهنمایی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، حداقل معدل 19 شرط شرکت در آزمون مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) است، اما برای ورود به مدارس نمونه دولتی به ميزان 20 درصد معدل کلاس پنجم ابتدايي و دوم راهنمایی در نمره آزمون مؤثر خواهد بود.

در ادامه خانم سويزي از معافيت آزمون براي دانش آموزان پايه سوم راهنمايي مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) براي ورود به دبيرستان نام برد و تصريح كرد: انتخاب دبيرستان استعدادهای درخشان (سمپاد) براي اين گروه از دانش آموزان، توسط ادارات كل آموزش و پرورش استان ها انجام مي گيرد. 

بر اساس گفته­ي رييس مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش پژوهان جوان هزينه ثبت نام در آزمون ورودي مدارس خاص با رويكرد فناوري و كيفيت بخشي به اين مدارس ۹۰۰۰۰ ريال(معادل نه هزار تومان) تعيين شده است.

خانم سویزی درباره زمان ثبت نام آزمون مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) و مراکز نمونه دولتی نیز گفت: بر اساس برنامه زمانبندی ثبت نام برای آزمون این مدارس از 5 تا 23 اسفندماه امسال انجام می‌شود و مدیران کل آموزش و پرورش استانها مسئوليت اطلاع رسانی، و نحوه ثبت نام آزمون‌ها را از طریق شبکه‌های استانی به مردم دارند.

به گفته وی، زمان برگزاری آزمون استعدادهای درخشان(سمپاد) و نمونه دولتی برای ورود به دبیرستان در روز پنج شنبه 19 اردیبهشت ماه سال 92 و آزمون ورودی راهنمایی برای مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) و نمونه دولتی نیز روز جمعه 20 اردیبهشت ماه 92 خواهد بود.

خانم سویزی تاکید کرد: آزمون ها رأس ساعت 9 صبح روزهای پنج‌شنبه و جمعه در سراسر کشور به طور همزمان برگزار خواهد شد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های مربوط به آزمون مدارس استعدادهای درخشان(سمپاد) و نمونه دولتی به همراه دفترچه هفته آینده به استان ها ابلاغ خواهد شد

 

منبع:http://www.sampad.medu.ir

تاريخ : چهارشنبه بیست و دوم آذر 1391 | 20:4 | نویسنده : امید روستایی


بنا بر درخواست عده ای از عزیزان پاسخ نامه کتاب گنجینه مهارت بروی وبلاگ قرار گرفت
فصل اول : ايمني ابزار آزمايشگاهي 
پاره اي از مخاطرات : صفحه 11 
1- وجود آب در كف صيقلي آزمايشگاه 
2- يك بستر روي سه پايه قرار دارد و پيپت درازي از بشر بيرون آمده است .
3- به لوله ازمايشگاهي حرارت داده مي شود كه محتواي آن خيلي زياد است .
4-شيشه هاي مواد آتش گير و خورنده در روي زمين ومحل رفت آمد گذاشته شده اند . 
5- گيره و پايه رو طوري سوار كرده اند كه در هنگام استفاده امكان خارج شدن آن از حالت تعادل وجود دارد .
6- ميز در هم ريخته ، محل بروز حوادث مختلفي است شيشه هايي را كه كاري با آنها نداريد بايد از روي ميز برداريد .
7- وزنه هاي سنگين يا اشياء سنگين ديگر را به رسته سيم نازكي آويخته اند ( در آزمايش قرقره ها ) 
8 - موي داشن آموز در نزديكي شعله گاز قرار دارد لباسها هم گشادند . 
9- مايعات را از سطحي بالاتر از ارتفاع سطح ديد دانش آموز در بوزت مي ريزند . 
10- جلوي در خروجي سد گذاشته شده است . 
11- دانش اموز بسته اي را حمل مي كند كه جلوي ديدش را گرفته است . 
پرسش صفحه 19 
1- زيرا محتويات درون آب در اثر گرما منبسط شده و ممكن است به بيرون ريخته شود . 
2- ممكن است لوله آزمايش بشكند .
3- مطابق شكل كتاب زيرا اگرگيره مستقيم حرارت ببيند گيره ي فلزي منبسطشده و ممكن است لوله آزمايش از ان جدا شود (ميزان انبساط جامد فلزي بيشتر از جامد نافلز است .) 


صفحه 22 
1- زيرا حرارت به طور يكنواخت به همه قسمتهاي آن نمي رسد و عمل خشك كردن به خوبي صورت نمي گيرد . 
2- پاسخ بعهده دانش آموز است . 
صفحه 25
1- پيپت اتوماتيك چون عمل مكش بصورت خودكار صورت مي گيرد .
2- پيپت حبابدار 
صفحه 27
1- ابتدا تا حجم معيني در داخل استوانه مدرج آب مي ريزيم (مثلاً 50 سي سي ) سپس جسم جامد مورد نظر به آرامي داخل استوانه مدرج مي گذاريم اگر اين كار به آرامي صورت نگيرد ممكن است جداره ي ظريف استوانه مدرج ترك خورده يا بشكند . حجم جديد را يادداشت مي كنيم (مثلاً 70 سي سي ) سپس اختلاف دو حجم را به دست آورده عدد به دست آمده حجم جسم جامد مورد نظر مي باشد :
 (3cm 20 يا cc 20 = 50-70) اين روش براي بدست آوردن حجم اجسام جامدي كه شكل هندسي منظمي ندارند به كار مي رود .
2- الف) هر چه استوانه مدرج باريك تر باشد دقت اندازه گيري آن بيشتر است 
ب) در دو استوانه با حجم هاي يكسان استوانه اي داراي دقت بيشتري است كه فاصله دو درجه متوالي آن تقسيمات بيشتري داشته باشد . 
صفحه 29
سطح تماس را افزايش داده و عمل صاف شدن سرع تر صورت مي گيرد .
فصل دوم : مهارتهاي عملي آزمايشگاهي 
صفحه 58
1- جرم جسم مورد نظر 4/100 گرم است 
صفحه 61 
1-چون گاز در فضاي آزمايشگاه پخش شده و با روشن شدن كبريت ممكن است آتش سوزي صورت گيرد . 
2- اگر مقدار هوا زياد باشد شعله كوويا بلند مي شود و گاهي با ايجاد صدا همراه است كه در اين حالت گاز ، داخل لوله چراغ مي سوزد و در اينگونه موارد شير گاز را ببنديد و چراغ را از اول به ترتيبي كه گفته شد روشن كنيد . 
تحقيق كنيد صفحه 62  
اتوكلاو :
محفظه اي داراي ديواره كلفت و سرپوشي كه بدون سوراخ آن را مسدود مي كنند و در ان مي توان مواد مختلف را با بخار تحت فشار تا دماهاي بالاتر از 100 در جه سانتيگراد گرم كرد اتوكلاو داراي يك دريچه اطمينان است كه چون فشار بخار داخل محفظه از حد معيني ( بالاتر از فشار جو ) زيادتر شود باز مي شود اساس اتوكلاو مبتني بر ديگ معروف به ديگ پائين است كه دُر اين آن را اختراع كرد (1681) اتو كلاو در پزشكي براي گندزدايي كردن وسايل جراحي و زخم بندي و در شيمي براي انجام فعل و انفعال هاي شيميايي كه مستلزم فشار زياد است بكار مي رود . 
در دستور كار اتوكلاو مراحل زير قرار دارد :
1- فضاي استريل 2- درب استريل  
3- سيكل خلأ (خالي كردن فشار داخل محفظه توسط پمپ خلأ  
4- سيكل استريل 5- سيكل خنك كن 
بر سر راه شير ورودي هوا يك منبع روغن وجود دارد تا هواي خشك وارد دستگاه نشود و دستگاه آسيب نبيند از دو روش براي استريل كردن استفاده مي شود حرارت خشك توسط دستگاهي به نام فور انجام مي گيرد . 
2- حرارت مرطوب كه توسط اتو كلاو و با آب مقطر صورت مي گيرد با دو درجه 121 و 134 درجه سانتيگراد براي از بين بردن ميكروبها استفاده مي شود در حرارت 121 درجه سانتيگراد وسايل به صورت مرطوب باقي مي ماند در حرارت 134 درجه سانتيگراد وساسل خشك مي شوند .
اتو كلاو انواع مختلف داشته طرز كار آن را از منابع مختلف استخراج نماييد . 
پرسش صفحه 65
1- الف) دماهاي خيلي پائين را نمي توان با آن اندازه گرفت . 
ب) با دادن مقدار زيادي گرما حجم آن چندان افزايش نمي يابد ( ظرفيت گرمايي ويژه آن بالاست ) 
2- تاكمترين تغييرات دمايي را نشان دهد . 
تحقيق كنيد صفحه 67 
دماسنج حداكثر : 
اغلب نياز است علاوه بر دماي معمولي هوا حداكثر دمايي كه در طول يك دوره معين مثلاً يك شبانه رور اتفاق افتاده است نيز اندازه گيري و تثبيت شود به اين منظور از دماسنج حداكثر استفاده مي كنند اين نوع دماسنج با يك تفاوت جرئي تقريباً مشابه دماسنج هاي معمولي است به اين صورت كه لوله موبين ان در محلي كه به مخزن منتهي مي شود بسيار باريك شده است هنگامي كه دما زياد مي شود جيوه داخل مخزن منبسط شده و نيروي حاصل مي تواند باعث راندن جيوه از داخل مجبراي باريك بالاي مخزن به قسمت بالاي لوله بازگردد به اين ترتيب ارتفاع جيوه در داخل مخزن بالا رفته و يا كاهش دما مايع داخل مخزن منقبض مي شود ولي باريك بودن لوله از برگشت مايع به داخل مخزن جلوگيري مي كند و سطح مايع در داخل لوله در محلي كه بالترين دماي قبلي اتفاق افتاده است باقي مي ماند بنابراين سطح فوقاني جيوه نشان دهنده حداكثر دماي اتفاق افتاده است . 
دماسنج حداقل :
دماسنج هاي حداقل براي تثبيت پائين ترين دماي اتفاق افتاده در يك دوره معين به كار مي رود دماسنج هاي حداقل مشابه دماسنج هاي معمولي است با اين تفاوت كه مايع داخل مخزن اين دماسنج به جاي جيوه از مايعات رقيق تر مانند الكل استفاده مي شود به علاوه در داخل لوله موبين يك سوزن شيشه اي كه دو سر ان گرد مي باشد رها گرديده كه به عنوان شاخص از آن استفاده مي شود وقتي دماي هوا كاهش مي يابد با انقباض مايع سطح بالاي الكل در داخل لوله موبين با اعمال نيروي كشش سطحي شاخص سوزني را نيز به طرف پائين مخزن حركت مي دهد با افزايش دما مجدداً الكي در داخل لوله موبين از اطراف سوزن عبور كرده و به طرف بالا صعود مي كند اما سوزن در پائين ترين محلي كه قبلاً در اثر كشش سطحي پائين آمده بود باقي مي ماند . 
 بنابراين قسمت بالايي شاخص شيشه اي پايين ترين دمايي را كه اتفاق افتاده است نشان مي دهد در حالي كه انتهاي سطح الكل در بالاي لوله دمي لحظه اي هوا را نشان مي دهد . 
دماسنج حدااقل – حداكثر :
اين دماسنج تركيبي از دو دماسنج حداقل و حداكثر مي باشد اين دماسنج از يكي لوله شيشه اي U شكل ساخته شده است كه دو انتهاي آن مسدود مي باشد قسمت پائيني لوله U شكل با جيوه پر شده علاوه بر جيوه قسمت بالايي لوله قسمت چپ به طور كامل از الكل پر شده است اما نصف حجم لوله سمت راست كه انتهاي آن به صورت يك مخزن گشاد شده مي باشد از الكل پر شده است و نصف ديگر آن از يك نوع گاز پر شده است . در بالاترين سطح جيوه و در داخل الكل در هر دو ستون شاخص هاي شيشه اي رنگي كه يك سوزن در وسط آن تعبيه شده است وجود دارد در اثر گرم و سرد شدن و متعاقب ان انبساط و انقباض سطح چيوه بالا و پائين مي رود بالاترين حدي كه جيوه در شاخه سمت چپ بالا رفته است دماي حداقل و بالاترين حدي كه جيوه در شاخه سمت راست بالا رفته دماي حداكثر را نشان مي دهد . 
2- دماسنج گاي با حجم ثابت :
گاز درون آن معمولاً هليوم است در حباب C قرار دارد 
و فشار آن با مانومتر (فشار سنج) لوله باز سنجيده 
مي شود گاز با افزايش دما منبسط مي شود و جيوه را در
لوله B به پائين و در A به بالا مي راند لوله هاي A,B با
لوله پلاستيكي D به مخزن جيوه يR وصل مي باشند مخزن R را بالا مي برند تا سطح جيوه در B روي و محل اوليه آن يعني روي نشانه E قرار گيرد پسحجم گاز ثابت نگه داشته شد فشار گاز را با اندازه گيري اختلاف ارتفاع جيوه در A , B به دست مي آورند اين نوع دماسنج ها را اكثراً در مراكز تحقيقاتي و آزمايشگاه ها و يا اداره هاي استاندارد مورد استافده رقار مي دهند ابعاد آنها بزرگتر و تعداد قطعات آن زياد است و خيلي دير به تعادل گرمايي مي رسند . 
دماسنج نواري :
با استافده از دماسنج نواري مي توان دماي بدن را 
اندازه گرفت اين نواز شامل رديف هايي از بلور مايع است 
كه يكي از آنها كه نمايانگر دماي بدن است آبي مي شود 
و بقيه نوارها سيه مي ماند . 
دماسنج فلزي : 
در اين نوع دماسنج يك نوار باريك فلزي وجود دارد كه ان را مثل فنر ساعت به صورت مارپيچ در آورده اند كه يك انتهاي اين مارپيچ فلزي ثابت است و انتهاي ديگرش به عقربه اي متصل به آن روي صفحه اي گرد و مدرجي نصف شده اند وقتي كه دما زياد مي شود درازي نوار مارپيچ زياد مي شود و در نتيجه عقربه هاي را طرف دماي بيشتر حركت مي دهد وقتي كه دما كممي شود عقربه اي بر اثر كوتاه شدن درازي نوار مارپيچ به طرف درجات كمتر حركت مي كند دماسنج هايي كه روي اجاق هاي خوراك پزي و شيريني پزي نصب مي كنند از نوع دماسنج فلزي است . 
صفحه 69:
شكل سمت راست زيرا تعداد درجات بين دو درجه متوالي آن بيشتر است . 
دقت اندازه گيري شكل سمت راست cc 1 و دقت اندازه گيري شكل سمت چپ cc 5 مي باشد . 
پرسش صفحه 57:
  عدد عدسي چشمي × عدد عدسي شيئي = بزرگنمايي ميكروسكوپ 
  1000 = 10 × 100 = بزرگنمايي ميكروسكوپ 
پرسش صفحه 76 :
1- عدسي چشمي 2- دسته 3- قطعه ي خرطومي (چرخان )
4- عدسي شيئي 5- صفحه ميكروسكوپ 6- ديافراگم 
7- منبع نور (آينه ) 8- گير ه ي نگهدارنده 9- پيچ تنظيم بزرگ 
10- يچ تنظيم كوچك 11- پايه ي ميكروسكوپ 
سئوال صفحه 90 
  بازوي محرك = مزيت مكانيكي ايده آل 
  بازوي مقاوم 
كه براي اهرم نوع سوم عد كمتر از يك بدست مي آيد و براي اهرم نوع دوم بيشتر از يك بدست مي آيد 
تحقيق كنيد صفحه 93 
  طول گوه = مزيت مكانيكي گوه محيط پيچ = مزيت مكانيكي پيچ 
  ضخامت گوه پاي پيچ
پرسش صفحه 96 
كلاهك مثبت ورقه هاي مثبت 

پرسش صفحه 97
روش القاء 






جواب نمونه سئوال مسابقات آزمايشگاهي شهرستان قائمشهر 
1- د 2- ب 3- د 
4- د 5- الف 6- ج 
7- ج 8-ب 9- د 
10- ب 11- د 12- ج
13- د 14- ج 15- ج
16- الف 17- ب 18- ج 
19- الف 20- د 21- الف 
22- ب 23- ب 24- د 
25- الف 



جواب نمونه سئوال مسابقات آزمايشگاهي استان مازندران 
1- ج 2- ب 3- الف 
4- ب 5- ب 6- د 
7- ب 8- د 9- ج 
10- د 11- الف 12- ب 
13- ج 14- الف 15- د 
16- ب 17- ب 18- ج 
19- ج 20- الف 



تاريخ : پنجشنبه بیست و پنجم آبان 1391 | 10:44 | نویسنده : امید روستایی
دانش آموزان عزیز برای دریافت سوالات به سایت www.mazandgam.ir  گروه آموزشی و تکنولوژی متوسطه و راهنمایی مازندران  قسمت علوم تجربی مراجعه کنید  

تاريخ : چهارشنبه بیست و ششم بهمن 1390 | 8:24 | نویسنده : امید روستایی
تاريخ : پنجشنبه ششم بهمن 1390 | 12:2 | نویسنده : امید روستایی
هوازدگي-فصل هشت

 

هوازدگي: تغييرات ناشي از تأثير هوا بر سنگ را هوازدگي گويند.


هوازدگي فيزيكي: فقط سنگ به قطعات كوچك تبديل مي شود ولي ساختار آن تغيير نمي كند.



الف: آب چگونه سنگ را متلاشي مي كند؟
وقتي آب در شكاف سنگ ها نفوذ مي كند بر اثر سرما منجمد مي شود و به علت افزايش حجم(9 درصد افزايش حجم) فشار زيادي به سنگ وارد كرده و سنگ را متلاشي مي كند.


ب: رشد بلور چگونه سنگ را متلاشي مي كند؟
رشد بلورثانويه در شكاف سنگ ها بخصوص در نواحي بياباني موجب ايجاد فشار به سنگ ها شده و انرژي را متلاشي مي كند.

ج: دما چگونه سنگ را متلاشي مي كند؟
تغيير دما در شبانه روز موجب انبساط و انقباض ناگهاني سنگ شده و آن را متلاشي مي كند.

د: گياهان چگونه سنگ را متلاشي مي كنند؟
ريشه گياهان در شكاف سنگ ها نفوذ كرده و بر اثر رشد به سنگ فشار مي آورد و آن را متلاشي مي كند.


ه: جانوران حفار(مورچه- موريانه- موش و ...):

 با بالا آوردن ذرات زيرزميني به سطح زمين آنها را در معرض آب و هوا قرار مي دهند و دچار هوازدگي مي شود.


و: انسان چگونه سنگ را متلاشي مي كند؟
با عمل راهسازي- استخراچ معادن



هوازدگي شيميايي :
در هوازدگي شيميايي تركيب سنگ ها و نوع كاني ها تغيير مي كنند و مواد جديدي حاصل مي شود.


آب به دو طريق موجب هوازدگي شيميايي مي شود.
الف: تركيب آب با بعضي كاني ها و ايجاد و واكنش شيميايي موجب تخريب سنگ مي شود.
ب: آب بسياري مواد را در خود حل كرده و با همراه داشتن مقداري كربن دي اكسيد خاصيت اسيدي پيدا كرده و قدرت انحلال شيميايي آن بيش تر مي شود.

اكسيژن چگونه موجب هوازدگي شيميايي مي شود؟
اكسيژن در مجاورت آب و گرما با كاني ها باعث ايجاد واكنش شيميايي شده و سنگ متلاشي مي شود اين نوع هوازدگي در مناطق گرم و مرطوب بيشتر صورت مي گيرد.
اثر اكسيژن بر سنگ هاي آهن دار بسيار زيادتر از ساير سنگ ها مي باشد.

جا به جا شدن مواد حاصل از هوازدگي بر اثر كشش زمين:
كشش زمين مواد حاصل از هوازدگي را در دامنه هاي شيب دار به سمت پايين مي كشد اين عمل در هنگام باران هاي سيل آسا بيش تر است.



زمين لغزه:

 حركت توده هاي بزرگ در دامنه كوه به سمت پايين را زمين لغزه گويند.

خزش:

جنبش و حركت ذرات در دامنه كم شيب كه سبب جا به جا شدن مواد مي شود را خزش گويند.

خاك:
از مخلوط شدن مواد حاصل از فرسايش سنگ ها با مواد حاصل از پوسيده شدن بدن جانداران خاك بوجود مي آيد.
ارزش خاك: تمام گياهان براي رشد و زنده ماندن به خاك احتياج دارند.

لايه هاي تشكيل دهنده خاك را افق مي گويند.
هرچه تعداد افق خاك بيش تر باشد خاك كاملتر است.
در قديم بعضي مردم معتقد بودند كه خاك گوشت مرده است. نظر شما در اين مورد چيست؟

گياخاك: مواد حاصل از تجزيه بدن گياهان را گياخاك گويند معمولاً رنگ تيره دارد هر چه رنگ خاك تيره تر باشد گياخاك آن بيش تر است.




نكته مهم : مهمترين ماده معدني خاك ذرات رس است. زيرا ذرات رس مقدار مواد محلول مورد نياز گياهان را به خود جذب مي كند مقدار رس بايد در حد معيني باشد اگر بيش از حد باشد قابليت نفوذ خاك كم مي شود.

افق هاي خاك:


افق A : لايه سطحي خاك است و به علت داشتن گياخاك تيره است اين لايه داراي اين لايه داراي مقداري ماسه است اما مواد محلول آن توسط آب به افق B منتقل شده است.

افقB : در زير افق A قرار دارد و گياخاك ندارد مواد محلول و رس آن زياد است.

افقC : در روي سنگ هاي پوسته قرار دارد و بيش تر از سنگ تشكيل شده و كمتر دچار هوازدگي مي شود.

خاك مناطق مختلف:
1- خاك كوهستان: اين خاك كم ضخامت است سنگ هاي تجزيه نشده زياد دارد به علت شيب زياد خاك كم توليد مي شود.


2- خاك جنگل: ضخامت كم دارد حاصلخيزي چنداني ندارد زيرا در آنجا بارندگي زياد سبب شستشوي مواد محلول در خاك مي شود اين خاك براي كشاورزي مناسب نيست.


3- خاك علفزار: حاصلخيز تر از خاك جنگ است لايه سطحي قطور و گياخاك فراوان دارد.


4- خاك بيابان: غني ترين خاك است و مواد محلول بسيار زياد دارد اما به علت هوازدگي كم خاك بيابان نازك و به صورت تكه تكه است و مواد آلي چنداني ندارد.



حاصل خيزي خاك:
ميزان توانايي خاك در پرورش گياهان را حاصل خيزي خاك گويند.


املاح موجود در خاك: شامل موادي هستند كه از تركيب آن ها با همديگر مولكول هاي مواد آلي در گياهان توليد مي شود مهمترين آنها عبارتنداز: نيتروژن- پتاسيم- فسفر به مقدار زياد و عناصر منيزيم- كلسيم- آهن- گوگرد- سديم- مس به مقدار كم موجود است.

آب: مهمترين ماده اي است كه در خاك وجود دارد. آب سبب جابه جايي مواد مورد نياز در سلول هاي گياهي مي شود و مواد دفعي را از آن ها دور مي سازد.

تركيبات شيمايي خاك:

يعني مشخص بودن اسيدي يا بازي خاك زيرا بعضي از گياهان در محيط اسيدي و بعضي در محيط بازي بهتر رشد مي كنند.

تجزيه كنندگان موجود در آب: اين جانداران موجب تجزيه بدن موجودات زنده و آزاد كردن مواد موجود در آنها جهت استفاده در گياهان بعضي از تجزيه كننده ها مثل قارچ ها- باكتري ها

منبع:http://www.ngo82.ir



تاريخ : پنجشنبه ششم بهمن 1390 | 11:58 | نویسنده : امید روستایی

 

كاربرد سنگ ها و كاني ها

 

كاني ها و سنگ ها كاربردهاي گوناگوني دارند براي ساختن وسايل زندگي ، زيورآلات، وسايل ساختماني و در صنعت كاربرد فراواني دارند.

بطور كلي سنگ ها و كاني ها به سه منظور استخراج مي شوند.
الف: تأمين انرژي
ب: تأمين مواد اوليه صنايع
ج: جواهر سازي

تأمين انرژي:
انسان براي گرم كردن مسكن خود و پختن غذاها و راه اندازي وسايل نقليه خود به انرژي نياز دارد منبع اصلي تأمين انرژي سنگ ها هستند كه حدود 78 درصد انرژي در بين سنگ هاي رسوبي يافت مي شود.

نفت: مايعي است تيره رنگ با بوي مخصوص كه تركيب شيميايي ثابتي ندارد اما بيش تر از عناصر هيدروژن و كربن(هيدروكربن) است.

پرسش: نفت چگونه تشكيل مي شود؟
موجودات بسيار ريز دريايي بنام پلانكتون ها كه در آب دريا زندگي مي كنند و عمر كوتاهي دارند پس از مرك در بين رسوبات قرار گرفته و پس از ميليون ها سال بر اثر فشار و گرماي زياد به نفت تبديل مي شوند.

پرسش: مخازن نفتي بيش تر دركجا تشكيل مي شوند؟
بيش تر در زير اقيانوس ها تشكيل مي شوند و در هر مخزن نفتي بخش هاي زير وجود دارند.
   الف) سنگ مادر: به سنگ هائي كه نفت در آنها تشكيل مي شود.
   ب) سنگ پوششي: سنگ هائي هستند كه به صورت يك لايه نفوذ ناپذير از بالا آمدن نفت جلوگيري مي كنند و تقريباً به حالت تاقديس مانند بوده و جنس آنها بيش تر از سنگ گچ و سنگ رستي مي باشد.
   ج) سنگ مخزن: سنگ هائي كه شكاف و حفره هاي زيادي دارند و در زير سنگ پوششي قرار دارند و درون آنها نفت و گاز و مقداري آب شور جمع مي شود.

ترتيب قرار گرفتن مواد در يك مخزن نفتي:
به ترتيب از بالا به پايين گاز- نفت- آب شور


زغال سنگ: يكي از مهمترين منابع انرژي است كه به صورت لايه هايي در بين سنگ هاي رسوبي يافت مي شود. مصرف عمده آن در توليد انرژي الكتريكي- ذوب فلزات و پتروشيمي مي باشد.

چگونگي تشكيل ذغال سنگ: گياهاني كه در مرداب ها و سواحل درياهاي گرم رشد فراوان دراند پس از قرار گرفتن در بين رسوبات به وسيله باكتري ها تجزيه شده اكسيژن و هيدروژن آن ها خارج شده و در صد كربن آن ها زياد شده و به ذغال سنگ نارس تبديل مي گردد.
زغال سنگ نارس بر اثر فشار و حرارت زياد به انواع زغال سنگ هاي ديگر تبديل مي شود.

كُكْ: نوعي زغال سنگ بسيار مرغوب است كه تقريباً كربن خالص است و در صنايع فولاد سازي براي جداكردن آهن از سنگ معدن استفاده مي شود.

انرژي گرمايي زمين: خروج آب چشمه هاي آب گرم نشان دهنده اين است كه درون زمين گرم است.
امروزه بسياري از كشورها توانسته اند از اين انرژي استفاده كنند كه به آن زمين گرمايي گويند.


طريقه استفاده از انرژي گرمايي زمين براي توليد جريان برق


ب)كاربرد كاني ها و سنگ ها در مواد اوليه و صنايع
سنگ ها و كاني ها براي تهيه مواد اوليه كاربرد زيادي دارند به عنوان مثال:

1- در صنايع ساختماني: براي تزئين نماي ساختمان ها- مصالح ساختماني در نماي ساختمان بيش تر از گرانيت – مرمر- تراورتن و سنگ هاي چيني در تهيه مصالح بيش تر سنگ گچ – سنگ آهك

نكته: براي تهيه سيمان سنگ آهنك را با رس در كوره حدود 1400 درجه حرارت داده تا پودر سيمان توليد شود.

2- ذوب فلزات: براي ذوب فلزات از زغال سنگ آنتراسيت كك تهيه مي كنند.


3- صنايع شيميايي : ساختن انواع لنت ترمز- لوله فارسيت- انواع ايرانيت-


4- صنايع داروئي: ساختن انواع پودرها سموم شيميايي - پودر پاي بچه (پودر تالك)


5- صنايع غذايي: در كارخانه قند براي تصفيه قند از سنگ آهك استفاده مي شود. خاك رس براي جدا كردن ناخالصي ها در صنايع غذايي استفاده مي شود.

6- صنايع الكتريكي- الكترونيكي: براي انتقال جرايان برق و ساختن ترانزيستورها

ج) در جواهر سازي:

 بعضي از كاني ها به علت رنگ و جلاي زيبا ب عنان جواهر از آن ها استفاده مي كنند مثل فيروزه- الماس- ياقوت- زمرد


منبع:http://www.ngo82.ir



تاريخ : پنجشنبه یکم دی 1390 | 11:3 | نویسنده : امید روستایی

زمين زيستگاه ما


مقدمه
زمين شناسي علمي است كه درباره ساختمان زمين و موقعيت آن در فضا و علت تغييرات آن تحقيق     مي كند در اين علم ساختها، فرآيندها و تاريخ گذشته زمين مورد مطالعه واقع مي شود. فرآيندهايي كه موجب بوجود آمدن تغييرات در زمين مي شوند و رويدادهاي گذشته زمين و شكل هاي زندگي از زمان پيدايش تا امروز همه در محدوده علم زمين شناسي است.



ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه دهم آذر 1390 | 9:47 | نویسنده : امید روستایی
فایل ها به صورت پی دی اف هستند به برنامه ی اکروبات ریدر برای باز کردن آن نیاز دارید

طرح درس1

طرح درس 2

طرح درس 3



تاريخ : پنجشنبه دهم آذر 1390 | 9:25 | نویسنده : امید روستایی
برای دریافت طرح درس نمونه علوم تجربی مبتني بر رويكردتربيتي اینجا کلیک کنید

اگر برای دانلود دچار مشکل شدید ویروس یاب خود را برای مدتی غیرفعال کنید.




تاريخ : چهارشنبه دوم آذر 1390 | 20:50 | نویسنده : امید روستایی

از :گروه آموزشی علوم تجربی استان مازندران

موضوع: اعلام برنامه هاي  گروه علوم تجربی  (با هماهنگی پايگاه كشوري كيفيت بخشي به آموزش درس علوم تجربي دوره متوسطه راهنمايي كشور)

سلام عليكم

پس از حمد خدا و درود و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و با احترام،گروه آموزشی علوم تجربی استان مازندران در نظر دارد  در راستای تقويت رويكرد تربيتي در آموزش علوم تجربي، تنوع بخشي شيوه هاي ارزشيابي آموخته هاي دانش آموزان در درس علوم تجربي ، و انتقال نتايج خلاقيت هاي دبيران محترم اين درس،  فعالیت های ذیل را  به اجرا بگذارد :

فراخوان ها:

الف- طرح درس نويسي با رويكرد تربيتي در علوم تجربي پايه اول راهنمايي تحصيلي

ب - طراحي آزمون عملكردي جهت استفاده در ارزشيابي هاي كتاب علوم تجربي پايه دوم راهنمايي تحصيلي

ج - طراحي فعاليت هاي موازي يا جايگزين در آموزش مفاهيم در كتاب علوم تجربي پايه سوم

 

مهلت شركت در هريك از فراخوانها تا پایان آذرماه  مي باشد و دبيران علاقمند مي توانند آثار خود را ترجیحا از طريق پست الكترونيكيoloumgam@gmail.com  و يا لوح فشرده به گروه آموزشی درس علوم تجربی دوره راهنمایی استان مازندران به آدرس: ( ساری ابتدای خیابان فرهنگ سازمان آموزش و پرورش مازندران گروه تکنولوژی و گرو های آموزشی متوسطه و راهنمایی گروه علوم تجربی) ارسال نمایند

از آنجایی که کلیه فعالیت های رسیده به این گروه ، باید در زمان مشخص  برای پايگاه كشوري كيفيت بخشي به آموزش درس علوم تجربي دوره متوسطه راهنمايي كشور ارسال گردد مهلت در نظر گرفته شده برای ارسال این آثار تمدید نخواهد شد و به طرح هایی که بعد از مهلت مقرر دریافت شوند ترتیب اثر داده نخواهد شد

از کلیه شرکت کنندگان دراین فراخوان تقدیر خواهد شد

 

 خواهشمند است دستور فرماييد اين نامه به  گروه تكنولوژي و گروه هاي آموزشي متوسطه و راهنمایی شهرستان های مازندران ارسال شودتا ا قدامات لازم ، به موقع در خصوص آن انجام

گيرد.

                               هسته تخصصی علوم تجربی راهنمایی مازندران

                                                      روستایی



تاريخ : پنجشنبه دوازدهم آبان 1390 | 19:1 | نویسنده : امید روستایی
پوشه زیر را دانلود کنید و از حالت فشرده خارج کنید طرح ها را روی کاغذ رسم کنید (چاپ کنید) و بعد به موازات خط ها آن ها را تا کنید و چسب بزنید شکل ساخته شده را جهت اعلام نظر نهایی به کلاس بیاورید برای دریافت فایل  اینجا کلیک کنید





تاريخ : چهارشنبه بیست و هفتم بهمن 1389 | 17:14 | نویسنده : امید روستایی
 

آب شيرين
همان طور كه مي دانيد، آب خالص تنها شامل مولكول هاي آب است و تقريبا" در طبيعت يافت نمي شود. هميشه در آب ، مقداري عناصر و تركيبات شيميايي حاصل از انحلال گازهاي موجود در هوا يا سنگ ها و خاك هاي سطح زمين وجود دارد. مقدار اين مواد محلول در آب اگر از 100 ميلي گرم در ليتر كم تر باشد ، آب را خيلي شيرين، اگر بين 100 تا 500 ميلي گرم در ليتر باشد، آن را آب شيرين و اگر بين 500 تا 1000 ميلي گرم باشد، آن را آب شور مي گويند. از اين آب ها براي آشاميدن و مصارف صنعتي و كشاورزي استفاده مي شود. البته، ممكن است انسان درشرايطي كه آب مناسبي در دسترس نداشته باشد، به آبي كه مقدار مواد محلول در آن بيش از مقادير گفته شده هم باشد، عادت كند. به آب هايي كه مواد محلول آن ها از 100،000 ميلي گرم در ليتر بالاتر باشد، آب هاي فوق العاده شور گفته مي شود

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه بیست و نهم دی 1389 | 17:12 | نویسنده : امید روستایی

1-علامت های  هشدار دهنده ی زیر  به ترتیب  از راست به چپ نشانه چیست؟

 

الف) خورنده پوست ،  مواد سمی ، اکسیدکننده ، قابل انفجار¨              

ب)مصدوم کننده  ،  سمی  ،  آتش گیر ،  پرتو زا¨  

ج) اکسید کننده ، خطر برق گرفتگی ، اکسیدکننده ،  پرتوزا ¨                    

د) ماده ی سمی ،  اکسید کننده ،  آتش زا  ،  قابل انفجار ¨

 

 2- كدام وسيله زير براي گرما دادن شديد و تجزيه مواد مناسب تراست؟

الف) شيشه ساعت          ب  هاون چيني          ج) كپسول چيني              د) بوته چيني

 

3- در جمله ی مقابل ، متغیر وابسته کدام است؟ « سرعت تبخیر یک محلول اشباع نمک، بر بزرگی بلور تشکیل شده موثر است.»     

الف) سرعت تبخیر ¨         ب) محلول اشباع نمک ¨              بزرگی بلور ¨                همه موارد ¨

 

4  -  طول ميزي را توسط يك خط‌كش ميلي‌متري اندازه‌گيري كرده‌ايم. كداميك از عددهاي زير بيانگر اندازه‌گيري درست است؟    الف) 50/70 سانتيمتر        ب) 5/70 سانتيمتر         ج) 70 سانتيمتر              د) 501/70 سانتيمتر

 

5-پزشك پس از ديدن برگ آزمايش خون پدر احمد گفت: بايد او در بيمارستان بستري شود، تصميمي كه پزشك گرفته است   نوعي .   . . . . . . است.    

  الف)اندازه گيري            ب) فرضيه سازي         ج) تفسير كردن          د)طراحي تحقيق

 

6- در آزمايش « هوا قوي تر است يا زمين» چرا بزرگ بودن صفحه مقوايي، منجر به افتادن آن مي شود؟

الف: زيرا نيروي حاصل از فشار هوا به سطح بالايي قسمت بيروني مقوا افزايش مي يابد

ب: زيرا فشار آب داخل ليوان افزايش مي يابد

ج: زيرا وزن مقوا افزايش مي يابد

 د: 1 و 3

 

7- جرم دو مكعب توپر A و B با هم برابر است. اگر طول ضلع مكعب A دو برابر طول ضلع مكعب B باشد، چگالي مكعب B چند برابر مكعب A مي‌باشد.       الف) 2            ب) 3             ج) 4           د) 8 

 

8-  فشار دادن يخ باعث ............... نقطه ذوب آن و اضافه كردن نمك باعث ................ نقطه ذوب آن مي شود.

الف) افزايش- افزايش             ب) افزايش- كاهش           ج) كاهش- افزايش       د) كاهش- كاهش

 

9- در چهار ظرف به ترتيب روغن موتور، نفت سفيد، بنزين و گازوئيل داريم . اگر هر مايع را جداگانه در يك بورت بريزيم كدام ديرتر از بورت بيرون مي ريزد؟

الف)   روغن موتور             ب) بنزين          ج) نفت سفيد   د) گازوئيل

 

10- مقدار M1 گرم آب 18 درجه‌ي سانتيگراد را با M2 گرم آب 26 درجه‌ي سانتيگراد مخلوط مي‌كنيم تا 200 گرم آب 20 درجه‌ي سانتيگراد به‌دست آيد، M1 و M2 به ترتيب برابرند با)

الف) 80 و 120           ب) 100 و 100               ج) 150 و 50            د) 50 و 150

 

11-اگر در 200 گرم از يك محلول سير شده در دماي 20 درجه سلسيوس، مقدار % 80 حلال باشد انحلال پذيري در اين دما چقدر است؟

الف: 10 گرم        ب)  20 گرم              ج) 25 گرم             د) 40 گرم

 

12- رنگ كدام ماده در شعله صحيح نوشته نشده است؟

الف)  - LiCl قرمز لاكي        ب) CaCl2 سبز پسته اي             ج)  KCl بنفش                 د) NaCl  زرد

 

13- سيمي را مي‌كشيم تا قطرش نصف شود. اگر حجم آن ثابت باشد مقاومتش چند برابر مي‌شود؟

الف) 4            ب) 8               ج) 12            د) 16

 

14-- يك دماسنج دماي يخ خالص درحال ذوب را ٣٢و دماي آب جوش خالص را ٢١٢ نشان مي‌دهد اين دماسنج دماي بدن انسان را در حالت طبيعي (° c٣٧ ) چند نشان مي‌دهد  . 

الف)٦/٦٦                      ب ) ٦/٨٩                      ج ) ٦/٨٨                       د )٦/٩۸

 

15- کدام جمله ی زیر درست است؟

الف) دوره نوسان یک آونگ با جرم وزنه رابطه مستقیم و با طول آونگ رابطه ی عکس  دارد.

ب: دوره نوسان یک آونگ با جرم وزنه رابطه معکوس و با طول آونگ رابطه ی مستقیم  دارد.

ج) دوره نوسان یک آونگ با جرم وزنه رابطه مستقیم دارد ولی به طول آونگ بستگی ندارد.

د) دوره نوسان یک آونگ به جرم وزنه بستگی ندارد ولی با طول آونگ  رابطه مستقیم دارد.

آمونیت

تری لوبیت – آمونیت

اسکلت مرجانی

 

16- با توجه به فسیل های موجود در لایه های رسوبی

 ناحیه ای از زمین در طرح رو به رو ، می توان نتیجه

گرفت ناحیه ی فوق احتمالا ........ بوده است

الف) کم باران بیابانی                  ب) جنگل های پرباران   ج) دریای کم عمق گرم              د) پوشیده از یخچال

 

17- کانیA روی کانی B خط می اندازد ، کانی C بر روی کانی D خط می اندازد و اثــر کانی A بر روی کانی D می ماند سختی کانی ها به ترتیب از زیاد به کم برابر است با :

الف) A ، B ، C ، D      ب) C ، D ، A ، B                    ج) A ، C ، B ،D                      د) C ، D ، B، A

 

18- مطابق شکل پرتو نور تک رنگی با زاویه 30 درجه به آینه تخت اول تابیده است، زاویه بین دو آینه را طوری تعیین نمایید که پرتو بازتاب نهایی بر روی پرتو تابش منطبق گردد

      الف)                      ب)          ج)  ۳۰                          د) ۶۰

 

 

19- در شیشه های دوجداره انتقال گرما بیشتر از طریق ................. است ولی درشیشه های یک جداره انتقال گرما از طریق ...........و ........... است

الف) رسانش- تابش- رسانش          ب) تابش- همرفت- تابش    ج) همرفت- تابش- رسانش             د) تابش- رسانش- تابش

 

20- توان ماشين A دو برابر ماشين B مي باشد و بازده ماشين A نصف بازده ماشين B مي باشد، يعني :
الف) كار مفيد ماشين A دو برابر ماشين B مي باشد.           ب) ماشين B كار مفيد بيشتري را آهسته تر انجام مي دهد.
ج)  ماشين A كار مفيد بيشتري را سريعتر انجام مي دهد.      د) زمان انجام كار ماشين B نصف ماشين A مي باشد.

 

21- اگرجسم وآینه تخت هرکدام 20 سانتیمتربه طرف هم حرکت کنند تصویرچند سانتی‌متر به جسم نزدیک می‌شود؟

الف) 10                                    ب ) 40                         ج ) 60                          د ) 80

 

 

22- در شكل زير دو سطح شیب‌دار بدون اصطکاک را با ارتفاع قائم یکسان درنظر می‌گیریم .اگردو جسم را همزمان رها ‌کنیم .کدام گزینه صحیح است ؟

الف)v1>v2                 t1>t2

ب ) v1=v2                     t1>t2                                                                                                 

ج  ) v1=v2             t12

د  ) v1

 

23-يك نقطه‌ي نوراني روي محور تقارن يك سكه به قطر 3 سانتي‌متر و به فاصله d از آن قرارداد يك پرده در چه فاصله‌اي از سكه قرار گيرد تا قطر سايه آن بر روي پرده 9 سانتي‌متر باشد .

الف) d                 ب) 2d                       ج) 3d                   د) 4d

 

24- محلول سودسوزآور يك درصد را به محتويات يك لوله‌ي آزمايش اضافه كرده و سپس دوقطره محلول رقيق سولفات مس را به آن افزوده‌ايم ، اگر رنگ محلول درون لوله‌ي آزمايش بنفش رنگ شود احتمالاً  كدام يك از مواد زير در لوله‌ وجود داشته است

الف) آميلوز                      ب ) آميلاز                     ج ) ساکارز                د ) روغن مایع

 

25-- هنگام استفاده از بزرگ‌نمايي زياد در ميكروسكوپ،  بايد ديافراگم ............. وكندانسور ............... باشند .

الف) باز – پايين                ب ) كاملاً بسته – پايين    ج ) نزديك به وضعيت باز – بالا           د ) نزديك به وضعيت بسته – بالا

 

 

 

موفقیت شما آرزوی ماست



تاريخ : چهارشنبه سوم آذر 1389 | 8:0 | نویسنده : امید روستایی
سلام خسته نباشید کلیه دستور کار آزمایشگاه که به دست من رسیده است را در این سند قرار داده و بدون هیچ دخل و تصرفی برای همکاران می فرستم زحمت تصحیح با شما .....

موفق باشید

برای دانلود بر روی لینک زیر کلیک کنید

دستور کار



تاريخ : دوشنبه هفتم دی 1388 | 20:3 | نویسنده : امید روستایی
ابتدای طرح های زیر را بر روی یک کاغذ مقوا کپی کرده و با استفاده از قیچی و چسب مایع مناسب بلور کانی های مختلف را به کمک فرا گیرانتان بسازید

برای دیدن نقشه ی ساخت مدل کانی روی ادامه مطلب کلیک کنید

 



ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه هجدهم آبان 1388 | 22:17 | نویسنده : امید روستایی

- اصلي ترين واحد تشكيل دهنده‌ي موجودات زنده چيست؟

الف) سلول ب) استخوان ج) بافت د) اندام

2- آن چه «رابرت هوك» در زير ميكروسكوپ مشاهده كرده بود، در واقع............. سلول‌هاي مرده‌ي پوست درخت بلوط بود.

الف) پوسته‌ي دروني        ب) پوسته‌ي بيروني         ج) هسته                        د) سيتوپلاسم

3- در يك فعاليت گروهي معلم با گروه‌ها اين پرسش را در ميان گذاشت كه كدام كار سلول از بقيه مهم تر است شما با كدام گروه موافق هستيد؟

گروه ابوريحان: تنفس، چون بدون اكسيژن سلول مي‌ميرد.

گروه خوارزمي: تغذيه، چون سلول بدون غذا مي‌ميرد.

گروه ابو علي سينا: حركت، چون سلول براي به دست آوردن غذا و اكسيژن بايد حركت كند.

گروه نيوتون: دفع، چون اگر مواد زايد در سلول باقي بماند براي سلول خطرناك است.

4- در كدام يك از موارد زير، ورود و خروج مواد به درون سلول آسان تر صورت مي‌گيرد؟

الف) هر قدر نسبت سطح سلول به حجم سلول كم تر باشد. ب) هر قدر نسبت سطح سلول به حجم سلول بيش تر باشد.

ج) فقط مقدار حجم سلول در اين مورد مؤثر است.      د) فقط مقدار سطح سلول در اين مورد مؤثر است.

5- شكل هر سلول را چه چيزي تعيين مي‌كند؟

الف) كار آن سلول       ب) اندازه‌ي سلول      ج) تعدادآن سلول        د) محل آن دربدن



ادامه مطلب